4 PRIEŽASTYS, KODĖL MES VIS PRISIVALGOME VAKARAIS. SUŽINOK, KAIP ATSIKRATYTI ŠIO ĮPROČIO (VIDEO)

Patikrinti, psichologiniais tyrimais paremti patarimai padėsiantys suvalgyti mažiau

Sveiki! Tęsiam slaptųjų valgytojų temą. Kas nežino, apie ką mes čia, paskaitykite šį blogo įrašą

Praėjusį kartą minėjau, kad laidoje “Secret Eaters” buvo atliekami eksperimentai, norint patikrinti, ar tikrai veikiami tam tikrų aplinkybių mes valgome daugiau. Įvairūs psichologų atlikti tyrimai atskleidžia būdus, kaip kontroliuoti savo apetitą ir užtikrinti, kad patekus į tam tikras situacijas nesužlugtų taip ilgai puoselėti planai pagaliau sulieknėti. Įdomu tai, kad laidoje ne tik buvo pakalbėta apie tuos tyrimus ir jų išvadas, bet ir padaryti mini eksperimentai su savanoriais, kad įsitikinti jų veiksmingumu. Labiausiais įstrigusiais dalinuosi ir su jumis:
  1. Pradėkime nuo visiems seniai girdėto patarimo – valgyti iš mažensių indų. Pasakysiu atvirai, kad anksčiau į šią rekomendaciją žiūrėdavau pro pirštus. Ji atrodė pabodusi, daug kartų girdėta ir kažin ar veiksminga. Tačiau laidoje „Secret Eaters” atliktas ekperimentas išsklaidė visas abejones.
Dvi grupės žmonių buvo pakviestos pasivaišinti ledais. Vienai grupei buvo išdalinti didesni, kitai mažesni indeliai ir buvo pasakyta, kad ledų galima įsidėti ir suvalgyti kiek tik norisi.
Pasibaigus eksperimentui paaiškėjo, kad didesnius indelius turėjusi grupė suvalgė 44% daugiau ledų, nei ta, kuriai buvo išdalinti mažesni indeliai. Psichologai nustatė, kad mes valgome akimis. Daugelis mūsų pasitenkina tiesiog nuo pilnos lėkštės vaizdo. Kai maistą dedame į mažesnį indą, smegenys mato pilną lėkštę ir tai siunčia joms žinutę, kad ten yra užtektinai maisto. Tuo tarpu valgydami tą patį kiekį maisto iš didesnės lėkštės, mes būtinai norėsime valgyti daugiau, nes dar prieš pradedant valgyti smegenys gavo signalą, kad maisto ten nėra pakankamai. 
Pabandykite paeksperimentuoti su savimi. Žemiau pateiktose nuotraukose yra identiška porcija salotų tik sudėta į dvi skirtingo dydžio lėkštes. Kurios lėkštės vaizdas jus labiau pasotina? Man tai tikrai mažesnioji lėkštė atrodo „sotesnė“. Pasižiūrėjus į didesnę lėkštę, susidaro įspūdis, kad maisto joje yra labai mažai ir taip ir norisi ją pripildyti.

Pabandykite ir Jūs perkelti savo valgomą maistą į mažesnes lėkštes. Žinoma, jeigu pradėsite pietauti iš mažučių, desertui valgyti skirtų lėkštelių, vargu ar pajusite sotumą ir, greičiausiai, nuspręsite, kad šis patarimas nieko vertas. Tačiau pakeisti dideles, pagrindiniam patiekalui skirtas lėkštes į užkandines, tikrai verta. Maisto, kuris telpa į užkandinę lėkštę tikrai užteks pasiekti sotumo jausmui. Bent jau moterims:) 
  1. Dar vienas senas geras laidoje patikrintas patarimas – neiti apsipirkti tuščiu skrandžiu. Moksliškai įrodyta, kad jei einame apsipirkti būdami alkani, trauks prie saldaus, riebaus maisto ir dažnai būsim linkę į krepšelį prisikrauti to, ko gal net nenorim.
Šis faktas taip pat buvo patikrintas laidoje. Ekspermente ir vėl dalyvavo dvi grupės žmonių. Jie nežinojo apie eksperimento tikslą. Kelias valandas šie žmonės praleido uždaroje patalpoje atlikinėdami įvairias protinio darbo reikalavusias užduotis ir net įtarimo neturėjo, kad tyrimas susijęs su maistu. Per tą laiką vienai grupei buvo duota sveikų užkandžių, o kitai tik vandens. Tada kiekvienam eksperimento dalyviui davė po 10 svarų, kad nusipirktų maisto.
Tyrimo rezultatai: alkanieji suvalgė 300% daugiau kalorijų ir 400% daugiau riebalų! Vienas žmogus suvartojo vidutiniškai 2500kcal. Juk tai suaugusio vyro dienos kalorijų norma! Tuo tarpu tie, kurie gavo sveikų užkandžių, kiekvienas suvartojo vos 700kcal.
Patys eksperimento dalyviai buvo nustebę ir negalėjo patikėti, kad alkio jausmas galėjo taip paveikti jų apsipirkimą.

Tai ir pati esu patyrusi ne kartą. Jei tik atsiduriu maisto prekių parduotuvėje tuščiu skrandžiu, pastebiu tokį maistą, į kurį būdama soti net neatkreipčiau dėmesio. Ir atvirkščiai, jei esu soti, perku tik tai, kas sąraše, nesusigundydama niekuo kitu.
Taigi, stenkitės eiti pirkti maisto būdami pavalgę ir turėdami pirkinių sąrašą. Taip ir išleisite mažiau, ir lieknėsite sėkmingiau.
  1. Dar vienas įdomus faktas: valgydami grupėje žmonių, maisto suvalgome daugiau, nei valgydami vieni. Ir kuo daugiau kompanijoje valgančiųjų, tuo daugiau būsime linkę suvalgyti. Kodėl?
Visų pirma dėl to, kad valgydami draugėje bendraujame, taip prie stalo praleidžiame nemažai laiko. Ilgiau prie stalo sėdėdami natūraliai ir suvalgome daugiau. Taip pat būdami žmonių kompanijoje esame fiziologiškai labiau sujaudinti ir jaučiamės alkanesni.
Šis faktas laidoje buvo taip pat patikrintas pakvietus tris grupes žmonių į tą patį restoraną, su vienodu maisto pasirinkimu. Prie trijų skirtingų stalelių sėdėjo šešių draugų kompanija, pora ir viena moteris.
Po vakarienės apskaičiavus kiek kuri grupė suvalgė maisto paaiškėjo, kad valgiusieji poroje suvalgė 6% daugiau nei valgiusivienumoje. Tuo tarpu valgiusieji grupėje suvalgė net 70% daugiau maisto nei valgant vienumoje! Taip yra todėl, kad valgant su kitais, yra daug daugiau nesąmoningo valgymo.

Tad ką gi daryti? Negi atsiriboti nuo pasibuvimų su draugais ir smagių vakarienių bičiulių kompanijoje? To tikrai nereikia daryti. Tačiau žinodami šią informaciją stenkitės valgyti kuo sąmoningiau, saikingai vartoti alkoholį, nes jis dar labiau sumažins savikontrolės jausmą. Įvairius užkandžius, kurie būna patiekti dar iki pagrindinio patiekalo taip pat reikėtų valgyti saikingai ir stengtis kuo mažiau užkandžiauti suvalgius pagrindinį patiekalą. 
Po šio laidos pradėjau pastebėti, kas man padeda suvalgyti mažiau ir greičiau pajusti sotumo jausmą:
  • Skystą maistą ne gerti, o valgyti. Čia turiu galvoje ne sriubas, bet įvairų skystą šaltą maistą. Pavyzdžiui žaliąjį kokteilį, pasukas, skystą jogurtą. Anksčiau visada juos gerdavau ir net ištuštinusi 500ml taurę vis dar jausdavau tuštumą skrandyje. Kai pradėjau valgyti su šaukšteliu, iš karto pasijutau sotesnė. Gal skamba juokingai, bet greičiausiai smegenys tai, ką valgome šaukšteliu traktuoja, kaip maistą, o tai, ką geriame – kaip gėrimą. Ir tai siunčia sotumo signalą į smegenis. Pabandžius mano jau išvardintus produktus valgyti ne iš taurės, o iš dubenėlio, dar labiau sustiprėjo įspūdis, kad valgau maistą, o ne tiesiog geriu gėrimą. Tai tikrai padeda greičiau pajusti sotumo jausmą.
Galite pabandyti ir atvirkštinį variantą. Perpilkite sriubą iš dubenėlio į puodelį ir valgykite ne šaukšu, o gerkite. Iš karto smegenys gaus žinutę, kad tai ne maistas, o gėrimas. Labai gali būti, kad ištuštinę puodelį, ieškosite ko dar užvalgyti. Tuo tarpu jei būtumėte valgę sriubą iš dubenėlio, būtumėte pajutę įprastą sotumo jausmą. 
Manau, kad šis triukas veikia dar ir dėl to, kad valgydami skystą maistą šaukšteliu, mes jį suvalgome lėčiau, nei kad tiesiog išgertume. Juk sotumo jausmas ateina ne iš karto, o po keliolikos minučių nuo valgymo pradžios. 
  • Taip pat pastebėjau, kad valgydama pusryčių košę jaučiuosi sotesnė ne maišydama visus ingridientus į vieną dubenėlį, o bent vieną jų valgydama atskirai.
Pavyzdžiui jeigu į pusryčių dribsius pasmulkinu riešutų, suvalgius dubenėlį atrodo, kad kažko dar trūksta. Tačiau jei tuos riešutus valgau atskirai, užkąsdama košę, jaučiuosi sotesnė ir nejaučiu jokio noro dar ką nors pakramtyti. Kai pagalvoji tai iš tiesų, jeigu laikytis teorijos, kad valgome akimis, tai vizualiai taip atrodo daugiau maisto. Tuo galite įsitikinti stebėdami mano pateiktas nuotraukas. Vienoje riešutai susmulkinti į košę, o kitoje sudėti į lėkštelę šalia. Kuri porcija jums atrodo sotesnė?
Tas pats galioja ir pagrindiniams patiekalams. Jei valgyčiau salotas, į kurias įpjaustyta vištienos krūtinėlė, šalia būtinai norėčiau duonos. Tačiau jei tai būtų tos pačios salotos, tačiau mėsos gabalėlis nepaustytas padėtas šalia, pasitenkinčiau vien tuo. Tokiu atveju neatrodys, kad valgau tik salotas, prie kurių norisi riekelės duonos. Tai jau bus vištienos krūtinėlė su salotomis. Nesuvalgyta duona – jau sutaupytos kalorijos. Atrodo nedaug? Iš mažų dalykų susideda dideli. Sutaupykime po tokį sąlyginai mažą kiekį maisto per kiekvieną valgymą ir mėnesio gale sutaupysime tiek kalorijų, kad užtektų numesti vienam kilogramui svorio. Ir tai beveik be papildomų pastangų! 



Labai tikiuosi, kad tiek laidoje „Secret Eaters“ atlikti eksperimentai, tiek mano pačios „atradimai” padės jums suvalgyti mažiau ir dar sėkmingiau lieknėti. Jeigu turite kažkokių savų, čia dar nepaminėtų triukų, būtinai jais pasidalinkite su manimi ir visais kitais!
Jeigu šiepatarimaijums pasirodė įdomūs ir naudingi, spauskite PATINKA, klauskite, komentuokite ir dalinkitės su draugais, spausdami DALINTIS.
Jeigu domitės lieknėjimo ir geros savijautos temomis, prisijunkite prie mano grupės Facebook’e ir pirmi sužinokite apie mano naujus blogo įrašus, kitas šviežiausias naujienas, gaukite dar daugiau naudingos informacijos ir sveikų patiekalų idėjų.
Tinklaraščioįrašai ir video patarimai yra informacinio pobūdžio. Kiekvienu konkrečiu atveju prieš vykdant rekomendacijas atsakingai įvertinkite savo galimybes. Jeigu skundžiatės kokiais nors sveikatos sutrikimais, prieš pradėdami bet kokią lieknėjimo programą, pasitarkite su savo šeimos gydytoju. Jūs suprantate ir sutinkate, kad visa tinklaraščio medžiaga yra informacinio pobūdžio ir tik jūs atsakote už įgytus rezultatus.
Posted in Sąmoningas lieknėjimas | Komentarai įrašui Patikrinti, psichologiniais tyrimais paremti patarimai padėsiantys suvalgyti mažiau yra išjungti

Comments are closed.

Tinklaraščio įrašai ir video patarimai yra informacinio pobūdžio. Kiekvienu konkrečiu atveju prieš vykdant rekomendacijas atsakingai įvertinkite savo galimybes. Jeigu skundžiatės kokiais nors sveikatos sutrikimais, prieš pradėdami bet kokią lieknėjimo programą, pasitarkite su savo šeimos gydytoju. Jūs suprantate ir sutinkate, kad visa tinklaraščio medžiaga yra informacinio pobūdžio ir tik jūs atsakote už įgytus rezultatus.